مدیر جهاد کشاورزی خلخال از شناسایی بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در مناطق مختلف این شهرستان خبرداد.

به گزارش خلخالیم محمد شاد خاطر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وجود شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی در این شهرستان برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی و حمایت از متقاضیان کشت این گیاهان در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی خلخال قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: با توجه به افزایش روزافزون تقاضا برای خرید گیاهان دارویی در جامعه تلاش می‌شود تا با راهنمایی و ارائه مشاوره‌های کارشناسی به مجریان، وسعت زیر کشت گیاهان دارویی و تولید محصول را افزایش دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: کشت گیاهان دارویی در سال‌های اخیر در این شهرستان افزایش یافته و با توسعه آن می‌توان صنایع فرآوری تبدیلی آن را راه‌اندازی کرد که این کار منجر به توسعه و رونق اقتصادی مناطق و حل مشکل بیکاری خواهد شد.

شاد خاطر افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از گونه‌های مختلف گیاهان دارویی شناسایی شده در استان اردبیل مختص مناطق کوهستانی شهرستان خلخال بوده و این منطقه ظرفیت بزرگی برای کشت توسعه گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه سیاست سازمان جهاد کشاوزی استان اردبیل و مدیریت جهاد کشاورزی خلخال ترویج و توسعه کشت این گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان است، گفت: تاکنون ۴۳۰ گونه گیاهان دارویی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۲۴۰ گونه در شهرستان خلخال قابلیت رشد دارند.

وی افزود: ارتفاع مناسب از سطح دریا ،اقلیم متفاوت و خاک مرغوب در مناطق مختلف خلخال متناسب با کشت و توسعه انواع گیاهان دارویی بوده و سازمان جهاد کشاورزی استان از مجریان طرح‌های پرورش گیاهان دارویی و یا متقاضیان اجرای طرح‌های فرآوری گیاهان دارویی حمایت می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: وجود بیش از ۹۰ کیلومتر نوار ساحلی در حاشیه رودخانه بزرگ و پرآب قزل‌اوزن خلخال می‌تواند به عنوان ظرفیت بزرگی برای کشت و توسعه گیاهان دارویی در این منطقه از جنوب استان محسوب شود.

او افزود: با توجه به توسعه قابل توجه اراضی زیرکشت گل‌محمدی در خلخال ایجاد کارخانه و کارگاه‌های فرآوری این محصول می‌تواند تحول بزرگی در بحث فرآوری گیاهان دارویی منطقه ایجاد و در حل مشکل بیکاری منطقه موثر باشد.

وی تشویق روستاییان برای راه‌اندازی گلخانه‌های کوچک با ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت را از جمله اقدامات صورت گرفته برای رونق و توسعه کشت گیاهان دارویی در این منطقه اعلام کرد.

شاد خاطر گفت: اقدامات اخیر در خصوص تشویق کشاورزان به راه‌اندازی مراکز تولید محصولات کشاورزی گلخانه‌ای با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب، مقابله با سرمازدگی و خشکسالی و در نهایت افزایش راندمان محصول همراه با کاهش هزینه‌های تمام شده تولید منجر به افزایش سطح گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی به بیش از ۳۰ هزار مترمربع در این شهرستان شده است.

او بیان کرد: در راستای دستیابی به اهداف توسعه کشت محصولات کشاورزی گران‌قیمت از جمله زعفران و گل‌محمدی علاوه بر انجام اقداماتی از قبیل تهیه و توزیع پیاز زعفران و بیش از ۱۰۰ هزار بوته گل محمدی در بین کشاورزان ، جهاد کشاورزی شهرستان از مجریان این طرح ها با ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و نیز پرداخت کمک‌های بلاعوض تشویقی حمایت می‌کند.

وی با اشاره به بحران آب در  ایران و نحوه مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی به تدوین الگوی کشت و استفاده از ارقام گیاهی مقاوم به کم‌آبی از جمله گیاهان دارویی پربازده و کم آب بر و مناسب برای کشت اراضی دیم در شهرستان به حمایت‌های لازم و بسترسازی مناسب جهت رونق کشت گیاهان دارویی پرداخته و به متقاضیان و علاقه‌مندان کشت و کار دارویی از پرداخت تسهیلات کم‌بهره در این خصوص خبر داد.

 شادخاطر بیان کرد: تاکنون ۲۱ هکتار زعفران ، ۱۴۵ هکتار گل محمدی ، ۵۰ هکتار سایر گیاهان دارویی از جمله خاکشیر، بالنگو شهری (قره بزرک)، گل گاو زبان، نعناع، نسترن و آویشن در شهرستان کشت شده و ۲ واحد فراوری گل محمدی با تهیه گلاب سنتی و نخستین کارگاه تولید و بسته‌بندی گیاهان دارویی و تهیه میوه خشک درشهرستان ایجاد و با هدف رونق کسب و کار جوانان روستایی و اشتغالزایی نیازمند حمایت های لازم با بهره مندی از تسهیلات کم بهره و هدایت مسایل علمی و فنی به متقاضیان کشت و کار انواع گیاهان دارویی می باشند.

او از متقاضیان و علاقه‌مندان به کشت و کار گیاهان دارویی خواست تا با مراجعه به مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان با توصیه‌های فنی کارشناسان به کشت و کار گیاهان دارویی اقدام کنند.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه شهرستان خلخال رویشگاه طبیعی انواع گیاهان دارویی بوده و بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی شناسایی شده ، شرایط اقلیمی و آب وهوایی و پتانسیل بالای اراضی مستعد شهرستان مناسب برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی هست.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: در راستای حمایت از فعالان در بخش تولید  گیاهان دارویی، یارانه اندام‌های تکثیری طبق دستورالعمل یارانه گیاهان دارویی وزارت متبوع به دریافت‌کنندگان این نهاده‌ها اعطا می‌شود.

او گفت:اجرای پایلوت گل محمدی در سطح ۱۰۰ هکتار در پایاب سد نساز بخش خورش رستم  ،اجرا و توسعه کشت زعفران به لحاظ داشتن ارزش افزوده و درامد زایی بالا  در سطح مناطق مختلف شهرستان و کشت و توسعه سایرگیاهان دارویی پربازده ازجمله بادام تلخ، عناب ، سنجد، گل گاوزبان ، اویشن باغی ، نسترن، بالنگو شهری و اسطو خودوس  از جمله برنامه های مدیریت جهادکشاورزی این شهرستان در توسعه کشت وکار گیاهان دارویی است .

لینک کوتاه: khalkhalim.com/f4121

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: