مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: امسال جمعیت کل و بز در مناطق حفاظت شده این استان نسبت به پارسال ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا، سعید شهند روز سه‌شنبه افزود: بر اساس نتایح حاصل از سرشماری پستانداران شاخص استان اردبیل با اولویت علف‌خواران امسال جمعیت کل و بز در مناطق حفاظت شده آق‌داغ خلخال و شکار ممنوع دربند مشکول ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به وجود ۲۹۰ راس کل و بز در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال و منطقه شکار ممنوع دربند مشکول شهرستان کوثر در سال گذشته، اضافه کرد:  امسال ۳۷۴ راس کل و بز در این مناطق سرشماری شده که تعداد آنها نسبت به پارسال ۸۴ راس افزایش داشته است.

وی با اشاره به حضور اکیپ های سرشماری با تجهیزاتی مانند دوربین عکاسی، فیلم برداری و تلسکوپ در زیستگاه های منطقه بیان کرد: نتایج سرشماری نشان می دهد حیات وحش در جنوب استان افزایش چشمگیری داشته به طوری که از هدف گذاری برنامه جلوتر هستیم.

او از هدف گذاری و تدوین برنامه های مدون و عملیاتی برای افزایش ۴۰ درصدی کل و بز در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال و منطقه شکار ممنوع دربند مشکول شهرستان کوثر خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: افزایش چشمگیر تعداد حیات وحش منطقه در سایه تلاش های شبانه روزی محیط بانان با گشت و کنترل و پایش مناطق و همراهی بسیار خوب مردم منطقه در حفاظت از حیات وحش و عرصه‌های طبیعی و زیستگاه‌های وحوش صورت گرفته است.

شهند گفت: برای حفاظت از حیات وحش منطقه برنامه های مدیریتی و اقدامات حفاظتی متنوعی صورت گرفته که از جمله آنها می توان به ایجاد پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار ممنوع دربند مشکول و تجهیز و تقویت نیرو در پاسگاه های محیط بانی مناطق لرد، سوسهاب، برندق اشاره کرد.

وی از ارائه آموزش‌های لازم به اهالی روستاهای واقع در منطقه حفاظت شده آق داغ توسط محیط‌بانان و کارشناسان خبر داد و افزود: حفاظت و حراست از این مناطق و طبیعت بکر آنها جمعیت کل و بز را در این منطقه نسبت به سال گذشته افزایش داده و این منطقه را به مکانی امن برای حیات وحش استان تبدیل کرده است.

او اظهار داشت: در سال‌های گذشته افزایش تنش‌های طبیعی از جمله خشکسالی و تغییرات آب و هوایی، شکار غیرمجاز و شیوع برخی بیماری ها باعث کاهش جمعیت کل و بز در زیستگاه‌های استان شده بود که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته شاهد افزایش جمعیت این گونه در استان هستیم.

وی رشد حیات وحش را نیازمند حمایت مردمی دانست و بیان کرد: مردم و دوستداران طبیعت می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را از طریق شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ محیط زیست گزارش نمایند.

منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال با مساحت ۹۳ هزار هکتار در جنوب استان اردبیل واقع شده و به دلیل تنوع زیستی و وجود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین منطقه حفاظت شده استان اردبیل محسوب می‌شود.

از گونه‌های حیات وحش حمایت شده منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال می‌توان به پلنگ ایرانی، کل و بز ، سیاه‌گوش ، خرس قهوه‌ای ، کفتار و انواع پرندگان شکاری نظیر عقاب شاهی ، عقاب طلایی و هما اشاره کرد.

منطقه شکار ممنوع دربند مشکول هم در جنوب استان اردبیل و در مرز شهرستان گیوی در اطراف رودخانه بزرگ و دایمی قزل‌اوزن واقع شده و به دلیل داشتن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی تحت حفاظت محیط زیست بوده و یکی از زیستگاه‌های مهم استان اردبیل محسوب می‌شود.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/b285c

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: