صد سالگی تئاتر خلخال با حضور، هنرمندان و هنردوستان خلخال و مهمانانی از مرکز استان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 15 تیرماه 1402 در سالن آمفی تئاتر این شهر جشن گرفته می‌شود.

به گزارش خلخالیم، طبق اسناد و مکاتباتی که موجود است، اولین بار در سال 1302 هجری شمسی، اصحاب هنر و فرهنگ آن زمان خلخال در این شهر اقدام به اجرای تئاتر بر روی صحنه کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که اجرای نمایش در قالب تغزیه و شبیه‌خوانی قبل از آن تاریخ نیز در خلخال رواج داشته است ولی اجرای تئاتر بر روی صحنه از تاریخ 1302 در خلخال آغاز شده است و چه بسا قبل از آن تاریخ نیز اجراهایی وجود داشته ولی مدارکی در دست نیست.

به همین مناسبت و به یمن «صد سال حضور در صحنه» تئاتر خلخال و به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، مراسمی تحت عنوان «همایش بزرگداشت صد سالگی تئاتر خلخال» برگزار می‌شود.

رویا کاظمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال و دبیر برگزاری این مراسم در گفتگو با خلخالیم گفت: علاوه بر هنرمندان و هنردوستان شهرستان خلخال، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسئولان شهرستان خلخال مهمانان ما در این جشن خواهند بود.

کاظمی افزود: نگاهی نو به یکصد سال حضور تئاتر در خلخال و تجدید خاطره و تجلیل از تلاش هنرمندان فقید که تئاتر خلخال را بنیان نهاده‌اند، آشنایی نسل جدید با چگونگی حضور یک قرن تئاتر در خلخال از زبان پیشکسوتان و ارج نهادن به یک قرن تئاتر مردمی در خلخال از اهداف برگزاری این جشن است.

وی افزود : اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال، فرمانداری خلخال، شهرداری و شورای شهر خلخال برگزار کنندگان این جشنواره هستند. همچنین شرکت در این جشن برای عموم نیز آزاد است.

لازم به ذکر است، این مراسم ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 15 تیرماه 1402 در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر خلخال برگزار خواهد شد.

http://up.khalkhalim.com/uploads/168802409473741.jpg

طراحی پوستر توسط پیمان پورطالب انجام شده است و در آن از قدیمی‌ترین تصویر اصحاب فرهنگ و هنر خلخال استفاده شده است که این تصویر مربوط به انجمن ادبی درخشان خلخال است که از آرشیو تصاویر مرحوم سید فتاح علوی، پیشکسوت عرصه تئاتر خلخال انتخاب شده است، یاد و نامش گرامی باد.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/dcb52

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: