چند روز پیش طی مراسمی از نویسندگان چهار جلد کتاب در سالن اجتماعات فرمانداری خلخال تجلیل شد. تجلیلی که به لحاظ نوع و کیفیت، موجب رنجش و گلایه یکی از این عزیزان شده است.

بخوانیم به قلم داریوش مغیثی:

مهجور بودن فرهنگ و فعالیت های فرهنگی و مظلوم بودن اهالی قلم و فرهنگ و رسانه در منطقه

 به بهانه برگزاری مراسم تجلیل از نویسندگان

تجلیلی با طعم تحقیر!

چند روز قبل مراسمی با حضور جمعی از مسئولان شهرستان و نویسندگان و فعالان فرهنگی  در سالن اجتماعات فرمانداری خلخال برگزار شد و طی آن از نویسندگان چهار جلد کتاب تجلیل شد. تجلیلی که با اهدای یک کارت هدیه صد هزار تومانی به نویسندگان طعم تحقیر به خود گرفت!

اینجا اصلا مسأله مالی مطرح نیست  چه بسا که اگر این صد هزار تومان را اهدا نمی کردند حرمت نویسندگان و اهالی قلم بیشتر حفظ می‌شد و در واقع این مراسم  تجلیل به مراسم تحقیر تبدیل نمی شد و یا اگر به جای این مبلغ یک جلد کلام الله مجید و یا هدیه معنوی دیگری اهدا می شد بسیار شایسته تر بود.

 آری مسأله اصلا بحث مادی نیست، چرا که اهالی قلم و هر آن کس که قدم در راه فرهنگ و خدمت فرهنگی گذاشته است، بدون چشم داشت بوده و اکثر نویسندگان و فعالین حوزه فرهنگ و رسانه در منطقه برای اعتلای فرهنگ عمومی منطقه، همیشه  از جیب خود هزینه کرده اند.

مسأله بحث مادی نیست، بلکه مسأله ارزش و حرمتی است که در منطقه ما به اهالی فرهنگ و قلم و فعالان این حوزه داده می‌شود.

در منطقه خلخال که از دیر باز به مهد فرهنگ آذربایجان شهره بوده است، سال هاست که ارزشی و بهایی به فرهنگ و فعالیت های فرهنگی  داده نمی شود و هیچ حمایتی از فعالان حوزه فرهنگ و اهالی فرهنگ و قلم منطقه نمی شود و بخاطر همین بی توجهی‌ها و عدم حمایت ها، فعالیت های فرهنگی و رسانه ای دچار رکود شده و دیگر کسی تمایل آنچنانی به فعالیت فرهنگی و رسانه ای مثل چاپ کتاب و یا انتشار نشریه و امثالهم در منطقه از خود نشان نمی دهد و اندک اشخاصی هم که قدم  در عرصه فعالیت های فرهنگی می گذارند با این بی توجهی و عدم حمایت ها، عطای فعالیت های فرهنگی را به لقایش می بخشند.

یک نمونه بارز این بی توجهی ، عدم حمایت از فعالیت های فرهنگی رسانه ای بویژه فعالیت های رسانه ای مکتوب است که متاسفانه به دلیل عدم توجه و حمایت ،دو سه نشریه مکتوب منطقه که خود بنده در آن ها افتخار همکاری و همراهی داشتم و جمعی از اهالی قلم و فرهنگ منطقه با صرف وقت و انرژی زیاد و با صرف هزینه شخصی منتشر می کردند، دیگر منتشر نمی شوند و رسماً تعطیل شده اند.

و علاوه بر این نشریات مکتوب، سایت های خبری منطقه هم اکثرا یا تعطیل شده اند و یا به سختی و با صرف هزینه شخصی به فعالیت های فرهنگی و رسانه ای خود ادامه می دهند.

نگارنده خود به عنوان یک عضو کوچک و خدوم حوزه فرهنگ و رسانه منطقه پس از نزدیک به ده سال فعالیت فرهنگی و رسانه ای و تحریر سه جلد کتاب که یک جلد آن درباره خلخال بوده  و تحریر  ده ها عنوان مقاله و ایجاد سایت خبری و فعالیت مستمر در فضای مجازی در جهت فرهنگ منطقه ، به دلیل بی توجهی ها و ارج ننهادن ها، دیگر  انگیزه‌ای در خود برای ادامه فعالیت های فرهنگی و رسانه ای نمی بینم و چند صباحی است که فعالیت آنچنانی ندارم و در این مدت متاسفانه هیچ پیگیری از جانب هیچ مسئول فرهنگی و غیر فرهنگی در مورد توقف فعالیت های فرهنگی حقیر نشده است و البته امثال بنده در منطقه زیاد هستند که بنده به عنوان عضو کوچکی از این جمع ، درد دل این جماعت اهل قلم و فرهنگ را بیان کردم.

امیدوارم که این نوشته تلنگری باشد به متولیان امر که بیشتر به فرهنگ و فعالیت های فرهنگی و اهالی قلم و فرهنگ منطقه بها دهند و توجه نمایند و فراموش نکنند که فرهنگ زیربنای توسعه همه جانبه است و اگر در منطقه ای به  فرهنگ بها داده شود ، رشد همه جانبه حاصل این ارزش گذاری خواهد بود

داریوش مغیثی

مطلب مرتبط:

از چهار عنوان کتاب در خلخال رونمایی شد

لینک کوتاه: khalkhalim.com/ed186

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: