رییس اداره دامپزشکی خلخال گفت: با اجرای بموقع طرح‌های واکسیناسیون دامی، میزان بیماری‌ها دام در این شهرستان بطور قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش خلخالیم، دکتر علی بهرو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با مایه‌کوبی و کنترل بموقع بیماری‌های دام میزان تلفات و مرگ میر در جمعیت دامی این شهرستان به حداقل ممکن رسیده است، افزود: میزان تلفات دام در سال‌های ۹۴ و ۹۷ قابل توجه بوده اما با مایه‌کوبی بموقع دام‌های سنگین و سبک و برگزاری دوره‌های آموزش بهداشت محیط دام برای دامداران در سال گذشته و نیمه اول سال جاری آمار تلفات دامی بطور قابل توجهی کمتر شده است.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال با انجام اقدامات پیشگیرانه هیچ‌گونه بیماری شایع دامی در این شهرستان ثبت نشده ، گفت: امسال هشت هزار و ۵۷۷  راس دام سنگین در قالب سه نوع عملیات و در ۳۰۹ واحد ایپدمیولوژیک، ۱۶۳ هزار راس دام سبک در قالب ۹ عملیات و ۱۰۶ واحد اپیدمیولوژیک زیرپوشش دریافت واکسن قرار گرفتند و این امر موجب شد تا در این مدت هیچ‌گونه بیماری شایعی در شهرستان گزارش و ثبت نشود.

وی افزود: امسال ۸۲ هزار قطعه طیور بومی در ۶۹ واحد مورد واکسیناسیون بیماری نیوکاسل قرار گرفته و از مجموع بیش از ۳۲۴ هزار قطعه جوجه‌ریزی مرغداری‌ها ۱۷ مورد نمونه‌برداری شده‌ است.

رییس دامپزشکی خلخال با اشاره اینکه در زمینه کنترل بیماری در زنبورستان‌های منطقه نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته، اظهارداشت: امسال از ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ کلنی زنبورعسل در پنج هزار و ۲۸۸ مورد نمونه‌برداری از سطح ۵۹  زنبورستان انجام  که ۲۵ مورد مشکوک آن به مراکز آزمایشگاهی تخصصی دامپزشکی مرکز استان ارسال شده است.

او بیان کرد: همچنین ۶ هزار و ۶۵۲  راس دام سنگین و سبک با نظارت اداره دامپزشکی در کشتارگاه خلخال کشتار و نظارت بر ۴۸۰ واحد عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی انجام شده است.

دکتر بهرو گفت: امسال ۳۵ لاشه غیربهداشتی و آلوده به بیماری دامی به وزن هزار و ۸۵۴ کیلوگرم و همچنین ۱۲۶ کیلوگرم گوشت قرمز در محل کشتارگاه خلخال کشف و معدوم شد.

او با بیان اینکه اعمال جرایم همراه با انجام اقدامات پیشگیرانه مانع از کشتار غیرمجاز و عرضه گوشت قرمز فاقد نظارت دامپزشکی در خلخال شد، افزود: این شهرستان عاری از واحدهای عرضه گوشت بین‌راهی ، کشتار غیرمجاز و فاقد نظارت دامپزشکی است.

او اظهارداشت: با این وجود ادامه فعالیت واحدهای عرضه گوشت قرمز و کبابی‌های موجود در مسیرهای بین‌راهی در جاده‌های ارتباطی مشترک خلخال به گیلان و در حوزه استحفاظی این استان مورد نگرانی بوده و برای پیشگیری از ادامه فعالیت این واحدها در مسیرهای خلخال به اسالم و پونل با مقام‌های دامپزشکی گیلان مکاتبات لازم صورت گرفته است.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/a3f58

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: