معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید گندم در خلخال تابع شرایط خشکسالی امسال استان بوده و با توجه به اختصاص نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت گندم کاهش یک سومی محصول در سطح مزارع گندم منطقه پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا، احمد شهریار در جلسه هماهنگی خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خلخال افزود: همه شهرستان‌های استان اردبیل دچار تنش کاهش بارندگی، افزایش دما ، وزش کم‌سابقه و مداوم باد گرم موسوم به گرمیج و در نتیجه بروز شرایط خشکسالی شدید در سال زراعی جاری بوده است.

وی بیان کرد: در این استان نیز با شرایط فعلی پیش‌بینی می‌شود که امسال ۴۰۰ هزار تن گندم تولید شود که نسبت به تولید میانگین سالانه که ۶۰۰ هزار تن است، ۲۰۰ هزار تن کاهش خواهد داشت.

وی با اشاره به کشت گندم دیم در ۲۴۸ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به عنوان بیشترین سطح زیرکشت محصول در این استان گفت: شدت خسارت و آسیب خشکسالی و کاهش بارندگی در مزارع دیم شهرستان بیله‌سوار و گرمی بیشتر است.

شهریار با بیان اینکه پیش‌بینی روند خشکسالی ۳۰ ساله در ایران ادامه‌دار خواهد بود، افزود: موضوعی که امسال باید بیشتر مورد توجه گندم‌کاران و کشاورزان این استان قرارگیرد، نگهداری بذر کافی و موردنیاز برای کشت سال زراعی آینده است. 

وی با اشاره به پیش‌بینی خرید ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی در سال زراعی جاری در استان اردبیل گفت: اعمال خاموشی‌های سراسری و قطعی برق در مراکز تضمینی خرید گندم مشکل جدید در زمان خرید محصول است و انتظار می‌رود با مدیریت شرکت توزیع نیروی برق از هرگونه قطعی برق در مراکز خرید در زمان برداشت گندم جلوگیری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تشریح کرد: افزایش قیمت دو برابری گندم در سال جاری بزرگترین حمایت دولت از کشاورزان گندم‌کار کشور است و خریدکمک نیز سالانه بزرگترین خرید دولتی محسوب می‌شود.

استان اردبیل دارای ۷۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که ۲۳۰ هزار هکتار از این اراضی به مزارع آبی تبدیل و در ۴۰ هزار هکتار نیز باغ کشت شده است.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c9294

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: