مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو ، باغ‌های گردوی قدیمی در این شهرستان تا سه سال آینده احیا و بازسازی می‌شوند.

به گزارش خلخالیم، محمد شاد خاطر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با این طرح توان درختان قدیمی در مقابله با سرمای دیررس بهاره افزایش یافته و بهره‌وری تولید در باغ‌های درختان گردوی کهنسال و سنتی افزایش خواهد یافت.

او اظهارکرد: اردیبهشت ماه امسال قرار بود ۱۲ هزار پیوندک بر روی درختان گردوی قدیمی در این شهرستان سرشاخه‌کاری شود که با توجه به افزایش تقاضا در بین باغداران این تعداد به ۱۷ هزار پیوندک افزایش یافت.

وی گفت: برغم هزینه‌های بالای اجرای این طرح با هدف حمایت از گردوکاران فقط ۱۰ درصد از هزینه‌های اجرای این طرح از باغداران گردو دریافت شده و ۹۰ درصد را دولت و مدیریت جهاد کشاورزی خلخال تامین کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال افزود: پیشگیری علمی و عملی با سرمای دیررس بهاره و افزایش کمیت و کیفیت محصول گردو با استفاده از ارقام دیرگل ده و دیر برگ‌ده بر روی ارقام بذری نامرغوب گردو از اهداف مهم اجرای طرح است.

وی بیان‌کرد: اجرای این طرح موجب جوان‌سازی باغات گردو و اطمینان از تولید محصول یکنواخت و پربار و بدون آسیب از سرما در آینده خواهد بود.

او افزود: پیوندک‌های تهیه شده برای اجرای این طرح از نوع چندلر و فرنور بوده که از باغ مادری گردو در استان البرز تهیه و تامین و برای اجرای طرح سرشاخه‌کاری بر روی درختان گردو از ارقام نامرغوب بذری آسیب‌پذیر در مقابل سرمای دیررس بهاره استفاده شد.

شادخاطر با بیان اینکه سرمای اردیبهشت رو سال پیش ، ۱۰۰ درصد محصول گردوی باغ‌های این منطقه را از بین برد و خسارات سنگینی به باغداران گردو وارد کرد ، گفت: برای افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرمای دیررس بهاره علاوه بر اجرای طرح سرشاخه‌کاری گردو امسال ۶ هزار اصله نهال اصلاح شده گردوی چندلر در بین باغداران این شهرستان توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهارکرد: در سال‌های اخیر گردوکاران از روش‌های جدید باغداری برای کاهش هزینه‌های تولید ، کاهش سرمازدگی باغ‌های گردو و نیز استفاده از ارقام و ژنوتیپ‌های محلی از ارقام تجاری معرفی شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شامل رقم چندلر و رقم فرنور برای جایگزینی ارقام محلی آسیب‌پذیر در برابر سرمای دیررس بهاره استفاده می‌کنند.

وی تامین و توزیع نهال اصلاح شده تجاری دیرگل و دیر برگ‌ده برای کاهش مخاطرات سرمازدگی بهاره و سرشاخه‌کاری گردو بر روی درختان قدیمی با بکارگیری ارقام تجاری را از مهم‌ترین فعالیت‌هایی ذکر کرد که توسط این مدیریت برای افزایش گردو انجام شده است.

وی میانگین تولید سالانه گردو در این شهرستان را سه هزار و ۶۴۰ تن ذکرکرد و افزود: علاوه بر اصلاح باغ‌های گردوی بذری و سنتی می‌توان با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو سالانه ۱۰۰ هکتار به مساحت باغ‌های گردو این شهرستان اضافه کرد.

شهرستان خلخال با بهره‌مندی از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل محسوب شده و سالانه بیش از سه هزار و ۶۰۰ تن گردو در این منطقه تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/e6f54

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: