استاندار اردبیل گفت: فراوانی سالمندان در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری بیشتر بوده و هرم سنی جمعیت استان به سمت پیری و کهنسالی است.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا، اکبر بهنامجو در جلسه شورای راهبردی جمعیت با بیان اینکه هم‌اکنون نیمی از جمعیت استان اردبیل را میانسالان تشکیل می‌دهند، افزود: طبق گزارش ثبت احوال یک سوم جمعیت استان در سال ۱۴۱۵ بیش از ۶۰ سال سن خواهند داشت.

وی تک فرزندی و بدون فرزندی را تهدید جدی برای کهنسالان دهه‌های آتی برشمرد و اظهارکرد: در دو دهه آینده عمده جمعیت استان پیر شده و باید از هم‌اکنون موضوع سبک نگهداری آنها بررسی شده و زیرساخت‌های اساسی برای آرامش و آسایش جمعیت دارای بالای ۶۰ سال فراهم شود.

بهنامجو بیان کرد: در جامعه کاهش محسوس فرزندان و زاد و ولد به آسیب جدی اجتماعی تبدیل شده و در آینده  فرزندان از داشتن فامیل نزدیک نسبی محروم خواهند شد.

استاندار اردبیل با بیان اینکه جمعیت استان اردبیل بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر است، گفت: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ۵۸ صدم درصد است و باید فرهنگ‌سازی مناسب نسبت به افزایش زاد و ولد، ازدواج و کنترل طلاق و مهاجرت صورت گیرد.

به گفته وی، فرهنگ‌سازی و مهارت‌آموزی باید از مدارس و آموزش و پرورش شروع شود و چنانچه جوانان قبل از ازدواج مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند میزان طلاق و زندگی مشترک ناموفق کاهش می‌یابد.

بهنامجو با اشاره به اینکه نباید در رابطه با وضعیت حاکم جمعیتی در استان قصور داشته باشیم، افزود: در بیشتر شهرهای کوچک و روستاها به دلیل ایجاد کارگاه‌های تولیدی مهاجرت معکوس صورت می‌گیرد و در کنار آن نیز برخی خانواده‌ها بدلایل شغلی به سایر استان‌ها مهاجرت می‌کنند باید در مرحله اول زمینه شغلی برای بیکاران فارغ‌التحصیل و کارگران را فراهم کنیم.

اوی افزود: حدود ۷۰درصد جمعیت استان اردبیل در شهرها و نزدیک ۳۰ درصد نیز در روستاها زندگی می‌کنند و بیشترین جمعیت شهری نیز در مرکز استان متمرکز شده‌اند.

khalkhalim.com/d89d1 :لینک کوتاه

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

 

پ

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: