کاهش بارندگی در سال جاری باعث کمبود آب و خشکسالی در خلخال شده است، امری که ضرورت مدیریت مصرف و منابع آب را جدی‎‎‎‎‎‎‎‎تر کرده و زنگ هشدار کمبود آب و خشکسالی را به صدا درآورده است.

رئیس اداره هواشناسی خلخال در گفتگو با خبرنگار خلخالیم از کاهش 570 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته در خلخال خبر داد و گفت: کاهش بارندگی طی سال جاری تاثیر شدیدی در میزان دبی منابع‌آبی و رودخانه‎‎‎‎‎‎‎‎ها داشته است تا جایی که اگر مدیریت نشود و این روند ادامه یابد با کمبود آب و تولیدات کشاورزی در شهرستان خلخال مواجه خواهیم شد.

فرامرز فرض‎‎‎‎‎‎الله‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎پور افزود: کاهش بارندگی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها از ابتدای سال جاری باعث شده است که خلخال در معرض خشکسالی قرار بگیرد که این امر موجبات نگرانی کشاورزان دیم‎‎‎‎‎کار منطقه و متولیان آب شرب را فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: بحران آب در منطقه جدی است و علاوه بر برنامه‎‎‎‎‎‎‎‎‎ریزی دقیق از سوی متولیان آب برای عبور از این مشکل، مردم نیز باید با صرفه‎‎‎‎‎جویی در مصرف آب به حل مسئله کمک کنند در غیر اینصورت امسال شاهد جیره‎‎‎‎‎‎بندی آب در خلخال به‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ویژه در مناطق روستایی خواهیم بود.

مدیر آب و فاضلاب خلخال با تاکید بر کاهش دبی چشمه‎‎‎‎‎ها و چاه‎‎‎‎‎ها در شهر و روستاها و نبود آب پایدار افزود:  آمار و اطلاعات و دبی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎سنجی منابع آب شرب شهر خلخال و روستاهای اطراف نسبت به سال گذشته نشان‎‎‎‎‎‎‎‎‎دهنده کمبود آب آشامیدنی در سال جاری می‎‎‎‎‎باشد .

جعفرزاده با اشاره به  میانگین پایین بارش‎‎‎‎‎ها گفت: علاوه‎‎‎‎‎‎بر برنامه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ریزی دقیق برای جبران و قطعی آب لازم است مردم عزیز در مصرف آب صرفه‎‎‎‎‎‎جویی کنند و توصیه‎‎‎‎‎‎‎های امور آب و فاضلاب برای صرفه‎‎‎‎‎‎‎جویی در مصرف آب از طریق رسانه‎‎‎‎‎‎ها و فضای مجازی اطلاع‎‎‎‎‎‎‎‎‎رسانی خواهد شد.

وی افزود: برای توزیع عادلانه آب شرب و بهداشتی، با انشعابات غیر‎مجاز برخورد خواهد شد و مشترکین نیز برای جمع‎‎‎‎‎‎آوری انشعابات غیرمجاز مراتب را به واحد حقوقی گزارش دهند تا در اسرع وقت رسیدگی و به مراجع قضایی معرفی گردد.

جعفرزاده افزود: برای عبور از چالش بحران آب، دهیاران و متولیان روستاها لازم است نظارت لازم بر عدم مصرف آب شرب جهت آبیاری باغ یا ساخت و ساز داشته باشند و در صورت بروز تخلف، متخلفان را به امور آب و فاضلاب خلخال معرفی نمایند.

لازم به ذکر است که 40 روستا در بخش‎‎‎‎‎‎های سه‎‎‎‎‎‎‎گانه شهرستان خلخال با کمبود آب مواجه خواهند شد که برای آبرسانی، دستگاه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های تانکر آبرسان تدارک دیده شده است.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/dfa7f

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: