پویش اطلاع رسانی تغذیه سالم با محوریت نمک یددار و مصرف لبنیات آغاز شد و برای روز اول این پویش شعار «نمک کم بخورید، اما نمک مصرفی حتما تصفیه شده ید دار باشد» انتخاب شده است.

به گزارش خلخالیم،  نمک نامی است عام که به کلرور سدیم (ترکیب کلر و سدیم) گفته می شود، کلرور سدیم به صورت بلورهای سفید مکعبی شکل با دانه‌های بسیار ریز در طبیعت وجود دارد. نمک طعام محصولی است متبلور، شورمزه و بدون بو که عمدتا از کلرور سدیم تشکیل شده است. نمک به مقدار حدود 3-5 گرم در روز (نصف قاشق مرباخوری) مورد نیاز است. (یک قاشق چایخوری نمک حدود 2300 میلی گرم سدیم در خود دارد.)

نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

ولی مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در پرفشاری خون و عوارض قلبی عروقی است و همچنین باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می شود و بدن برای جبران کلسیم دفع شده از کلسیم استخوان‌ها استفاده می‌کند و به همین دلیل باعث پوکی استخوان و کم شدن تراکم استخوان‌ها می‌شود.

استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی است و نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بی‌شماری شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده‌زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کر و لالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

بنابراین یادتان باشد که حتما نمک مصرفی روزانه باید نمک تصفیه شده یددار باشد و به میزان کم در طول روز نمک مصرف کنید.

 

لینک کوتاه: khalkhalim.com/f2e9a

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: