رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: پویش ملی سلامت با رویکرد غربالگری دیابت و پرفشاری خون به پایان رسیده و به دنبال آن پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم آغاز شده است.

به گزارش خلخالیم، عمران خسروی اظهار داشت: دیابت و پرفشاری خون عامل عمده بیماری ‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌‌های قلبی و عروقی هستند و برای کنترل این بیماری‌‌ها باید سبک تغذیه اصلاح و فعالیت بدنی افزایش یابد چراکه دیابت و پرفشاری خون ارتباط مستقیمی با مصرف قند و نمک دارند.

وی ادامه داد: کنترل مصرف نمک بسیار مهم است چون نمک تشدید کننده فشارخون و سایر بیماری‌‌های وابسته است در بسیاری از کشورها کاهش مصرف نمک آغاز شده و در کشور ما نیز این فرهنگ‌سازی باید انجام شود.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: به طور کلی مصرف نمک در کشور ما از میانگین جهانی بالاتر است و در طول ۲۴ ساعت شبانه روز افراد نباید بیش از ۳ تا نهایتا ۵ گرم نمک مصرف کنند. متاسفانه در عمده غذاهای ما بالاتر از ۸ گرم نمک استفاده می‌ شود که باید فرهنگسازی شود تا نمکدان از سر سفره ها حذف شود.

وی اضافه کرد: مصرف زیاد نمک در بروز بسیاری از بیماری‌‌ها مانند سرطان و فشارخون بسیار تاثیرگذار است مردم باید توجه کنند که مازاد مصرف نمک قابل چشم پوشی نیست و سعی کنند این عادت آسیب زننده را به مرور از بین ببرند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ذائقه غذایی مخصوصا در کودکان عنوان کرد:مردم از دوران کودکی به مصرف غذاهای پرنمک و پرروغن عادت کرده‌اند که اثرات زیان آوری بر سلامتی فرد می‌گذارد.

عبدالله درگاهی معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خلخال نیز با اشاره به وجود انواع نمک در بازار گفت: در بازار انواع نمک وجود دارد و متاسفانه بسیاری از این محصولات دارای استاندارد و تاییدیه وزارت بهداشت نیستند و نمک‌هایی که روی بسته‌بندی آنها استاندارد وزارت بهداشت درج نشده باشد نباید مصرف شوند.

وی افزود: مواردی مانند نمک دریا و نمک رنگی در بازار زیاد شده که مشخص نیست با کدام تاییدیه و مجوز بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسند لذا مردم باید توجه کنند که موقع خرید نمک حتما تاییدیه وزارت بهداشت درج شده باشد؛ نمک به هر رنگی که باشد باید توسط سازمان غذا و دارو تایید شود زیرا نمک دارای املاحی است که باید پایش شود برخی از محصولات غیراستاندارد ممکن است دارای سرب و سایر مواد مضر باشند.

درگاهی ضمن تاکید بر لزوم فرهنگسازی مصرف لبنیات تصریح کرد: در این زمینه برنامه شیر مدارس سه روز هفته درمدارس ابتدایی درحال انجام است، لبنیات باید نقش پررنگی در سبد غذایی ما داشته باشد.

وی درخصوص تاثیر قیمت‌گذاری لبنیات بر میزان مصرف آن بیان کرد: یکی از موضوعات مهم  مباحث اقتصادی است که مدنظر دولت است تا کمبودهای احتمالی غذایی را جبران کند که بخشی از آن را در حوزه لبنیات و برنامه شیر مدرسه می‌بینیم ما به دنبال افزایشی شدن سرانه مصرف لبنیات هستیم.

 درگاهی تصریح کرد: درحال حاضر سرانه مصرف روزانه لبنیات در کشور 160 گرم است که باید به روزانه 220 گرم (یک واحد) برسد و در زمینه اصلاح سبک تغذیه، باید فرهنگسازی گسترده صورت گیرد و همچنین بوفه مدارس نیز اجازه فروش کالاهای آسیب رسان را ندارند.

وی گفت: الزامی وجود ندارد برای تمام غذاها از روغن و نمک فراوان استفاده شود، می‌توان نحوه طبخ غذا را تغییر داد تا نیازی به مصرف روغن یا روغن مازاد وجود نداشته باشد.

معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خلخال اظهار کرد: درخواست و تقاضا به تولید منجر می‌شود بنابراین چنانچه مردم به آگاهی برسند و فرهنگ مصرفشان را اصلاح کنند، تولیدکننده نیز مطابق با ذائقه اصلاح شده محصولاتش را تولید می‌کند.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/cdc4d

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: