حدود یک ماه پیش اهالی قدرشناس شهر کاشان، در آیین تجلیل از یک قرن تلاش جمعی از پزشکان پیشکسوت و پیشگامان حوزه سلامت آن شهر، از دکتر نیاز فولادی که از سال 1333 تا 1344 بعنوان اولین جراح عمومی کاشان به آنها خدمت کرده بود، تجلیل کردند.

دکتر نیاز فولادی متولد شهرستان خلخال است و در مورد آغازین روزهای زندگی اش چنین می گوید: «سال 1303 در دامنه کوه های باغرو متولد شدم. پدر و مادرم از طایفه پولادلو بودند. تا سه سالگی در قریه آق بولاغ شهرستان خلخال ساکن بودیم. از کلاس اول تا نهم را در دبستان ناصر روایی خلخال به معلمی میرزا رفیع تحصیل کرده ام و کلاس دهم و یازدهم را در مدرسه صفوی اردبیل و دوازهم را در دبیرستان البرز تهران گذرانده ام، سال 1325 وارد دانشگاه تهران شده و پزشکی را آنجا خوانده ام»  

به گزارش خلخالیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کاشان آنلاین، مهدی سلطانی راد:/ «تالار شهر کاشان، میزبان آیین رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی سلامت کاشان (در سایه‌روشن زمان) و همچنین جشن تجلیل از یک قرن تلاش جمعی از پزشکان پیشکسوت و پیشگامان دلسوز و خوشنامِ حوزه سلامت کاشان بود.

 به‌جامانده از یک نکوداشت زیبا و تاریخی/ حکایت آن بوسۀ درس‌آموز

حکایتی بود این دورهمی پزشکان پیشکسوت شهر. اطبای کهنسالی که در اوج جوانی و چند تایی‌شان از هنگامۀ درشگه و چراغ پی سوز، خون دل‌ها خوردند تا امروز چراغ پزشکی و درمان در شهر کاشان همچنان پرنور بماند و برسیم به عصر جمعه یکم دیماه چهارصد و دو و تجلیل و قدردانی از همان‌ها ..

همان‌ها که برخی‌شان در اوج پیری و فرتوتی آمدند تا جمع پرشماری را از دیدارشان مشعوف کنند. مثال‌شان، همین دکتر غزنوی و استادش دکتر نیاز فولادی که آمدن‌شان عجیب بر دل‌مان نشست. شما که غریبه نیستید، قبل از شروع برنامه پیش خودمان گفتیم یعنی می‌شود دکتر غزنوی که این سال‌ها، کم رمق و خانه نشین شده را هم بیاورند؟

اما آمد، آن هم چه آمدنی، چه شوری آفرید و چه درسی آموخت این پزشک کهنسال و بااخلاق و قدیمی شهر آن بالای سن.

خیلی ها که زرنگ بودند، آن صحنه را در تالار شهر کاشان ثبت کردند تا بماند به یادگار از پزشکی که در زمانۀ رنگ باختگی اخلاق و قدرشناسی چنان کرد تا خیلی ها گونه‌های‌شان بابت رفتار او خیس اشک شود. خیس اشک شود گونه های‎شان از درس‌آموزیِ پزشکی که دست استادش را به آرامی بالا آورد و بر آن بوسه ای زد تا پزشکی که به قول برخی، همه شهر باید دستانش را بوسه باران کنند، بیاید و چنان کند و استادانه درس بیاموزاند ..»

 

 

 

 

 

  

 

 تصویر جوانی دکتر فولادی

تصویر جوانی دکتر فولادی

 

 

لینک کوتاه: khalkhalim.com/fce63

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: