رئیس کارگروه سلامت و باروری دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال گفت: رشد جمعیت این شهرستان کاهش یافته و پارسال این رشد به حدود صفر رسیده است.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا ، نسیم نظری در وبینار هم اندیشی و هم فکری در راستای فرزندآوری و اقناع تزریق واکسن خلخال افزود: در حالی که میانگین کلی نرخ باروری در کشور ۱/۳ و در استان اردبیل ۱/۷ درصد است این میزان در شهرستان خلخال با ۱/۳ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری و استانی است.

وی اظهار کرد: مهاجرت جوانان بیکار جویای کار از این شهرسنتان به مناطق دارای فرصت شغلی بیشتر، مشکلات اقتصادی  و تورم از جمله عوامل پایین بودن نرخ رشد باروری و فرزندآوری دربین خانواده های خلخال است.

او با بیان اینکه  افزایش میانگین سنی جمعیت همراه با کاهش موالید در این شهرستان موجب حرکت به سمت سالخوردگی و سالمندی شده است، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۷۰ درصد جمعیت خلخال در سن بالای ۱۸ سالگی بوده و کاهش روزافزون موالید در کنار دوری خانواده‌های جوان از فرزندآوری موجب افزایش میانگین سنی جمعیت این منطقه شده است.

رییس کارگروه سلامت و باروری دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: حضور مردان جویای کار این شهرستان در مناطق دیگر کشور و دوری از خانواده و خالی شدن جمعیت مولد در روستاها موجب شده تا بسیاری از روستاهای خلخال تبدیل به سرای سالمندان شوند.

نظری اظهارکرد: ترویج فرهنگ تک‌فرزندی موجب شده تا کودکان از داشتن عمو ، عمه ، خاله و دایی محروم شده و پناه بردن آنها به فضای مجازی تاریک همراه با مشکلات تربیتی نگران کننده‌تر شده است.

وی  اظهارکرد: در حالی که ۱۵.۵۶ درصد از مجموع جمعیت خلخال در سال ۹۷ سالمند بود این میزان در سال ۹۸ به  ۱۶.۲ درصد و در سال گذشته به ۱۶.۵۹ درصد افزایش پیدا کرده است .

وی همچنین گفت: در سالیان دور میانگین تعداد فرزندان خانواده‌ها در کشور به هفت نفر و بیشتر می‌رسید ولی در حال حاضر این میزان به ۱.۶ فرزند برای هر خانواده کاهش یافته و میانگین فرزندآوری بانوان ۱۰ تا ۴۹ سال در خلخال به ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

او ترویج فرهنگ تک‌فرزندی در این شهرستان را بحرانی بزرگ برای افزایش جمعیت سالمند ذکر کرد و افزود: پرهیز زوجین جوان از فرزندآوری و افزایش رغبت خانواده‌ها برای داشتن یک فرزند از جمله عوامل دخیل در افزایش جمعیت سالمند شهری و روستایی می‌باشد.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/df54c

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: