فرماندار خلخال گفت: بارندگی‌های مناسب بهار امسال باعث پربار شدن محصولات کشاورزی خلخال شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار تن گندم از مزارع زیر کشت این محصول این شهرستان برداشت شود.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا ، فریدون بابایی روز دوشنبه در جلسه هماهنگی خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خلخال افزود: در سال جاری بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی خلخال زیرکشت محصول گندم رفته است و بیش از چهار هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان منطقه توسط دولت خریداری خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ۲۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم گندم در سال جاری اظهارداشت: بر خلاف سال گذشته که استقبال کشاورزان برای فروش محصول تولیدی خود به دولت کم‌رنگ بود انتظار می‌رود افزایش قیمت زمینه استقبال کشاورزان را فراهم کند.

بهبود علیزاده، مدیر جهاد کشاورزی خلخال نیز گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته بود و با توجه به متوسط عملکرد هزار و ۵۰۰ کیلوگرمی گندم آبی و ۹۰۰ کیلوگرمی گندم دیم در هر هکتار برداشت بیش از ۱۰ هزار تن گندم از مزارع زیر کشت این محصول پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت محصول گندم از مزارع مناطق نیمه‌گرمسیری این شهرستان در بخش خورش‌رستم بزودی آغاز می‌شود، اظهارداشت: پیش‌بینی لازم برای خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مرکز خرید هشجین و روستای پروچ انجام شده است.

وی افزود: ۱۸ دستگاه کمباین برای برداشت مکانیزه گندم با کسب مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل آماده برداشت گندم کشاورزان خلخال است.

او همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد از کشت محصولات زراعی در خلخال با استفاده از ادوات کشاورزی مکانیزه صورت می‌گیرد، بر لزوم مکانیزاسیون کشاورزی برای افزایش بهره‌وری تولید در بخش کشاورزی تاکید و اظهارکرد: در کنار توجه زارعان به استفاده از روش‌های جدید کشت و برداشت محصول، بیمه محصولات کشاورزی نیز ضروری است.

احمد عزیزی ، رییس اداره تعاون روستایی خلخال هم گفت: برای تسریع در خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان امسال مرکز خرید گندم در روستای پروچ تجهیز شده است.

وی افزود: مرکز خرید گندم هشجین در بخش خورش‌رستم  دارای زیرساخت‌های مناسب از جمله اینترنت، نوار نقاله، باسکول و سایر امکانات مورد نیاز برای خرید گندم مازاد بر نیاز گندم‌کاران است.

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل دارای ۴۹ هزار هکتار اراضی مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی است که از این میزان بیش از ۱۰ هزار هکتار زیر کشت گندم رفته و سالانه بیش از ۱۰ هزار تن گندم دیم و آبی تولید می‌شود.

لینک کوتاه: khalkhailm.com/dc562

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: