مدیرجهاد کشاورزی خلخال گفت: با اجرای طرح یاوران تولید، جدیدترین یافته‌های علمی برای افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی این شهرستان قرار گرفته و کشاورزی منطقه متحول می شود.

به گزارش خلخالیم محمد شاد خاطر  روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اجرای طرح یاوران تولید در این شهرستان  با هدف بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت علمی محققان و موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی و انتقال دانش به حوزه تولید از پارسال آغاز شده است و در راستای اجرای بهینه این طرح  جلسات آموزشی با هدف تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی به پهنه‌ها و عرصه‌های تولیدی بصورت مستمر و در فضای باز با حضور بهره برداران بخش کشاورزی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه طرح یاوران تولید نقشه راه جهت انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع کشاورزان در راستای حل مشکلات تولید است، اظهارکرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از مشکلات بخش کشاورزی و کاهش عملکرد مربوط به عدم دسترسی بهره‌برداران و تولیدکنندگان به دانش فنی موردنیاز است و از آنجایی که وزارت جهاد کشاورزی اشرافیت کافی بر این موضوع دارد اجرای طرح یاوران تولید طراحی در این شهرستان اجرا می‌شود.

شاد خاطربیان کرد: در طول مدت اجرای طرح 10 مورد مشکل مربوط به بخش‌های کشاورزی ،دام وطیور، زنبور عسل، شیلات و آبزی پروری، منابع طبیعی در این شهرستان  شناسایی شده است و در مدت اجرای طرح،دست یابی به اهداف مورد نظر از صفر به ۹۵ درصد رسیده است .

او اظها کرد: هدف از اجرای طرح یاوران تولید  بهبود امنیت غذایی ، پایداری اکوسیستم و افزایش درآمد کشاورزان و همچنین از بین بردن شکاف بین تحقیقات و اجرا و حل چالش‌های عرصه تولید از طریق تشکیل تیم‌های پایش و نظارت متشکل از محققان، کارشناسان کشاورزی و مروجین پهنه‌ها در مناطق مختلف شهرستان‌در کنار ارائه دستورالعمل و توصیه‌های علمی و فنی و پیگیری تا حصول نتیجه ازسایر  اهداف دیگر اجرای این طرح ملی در بخش کشاورزی  است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی خلخال، اولویت‌ها بر اساس استراتژیک بودن محصول و استقبال بهره‌برداران از آن محصول در منطقه مشخص می‌شود و تیم‌های کارشناسی با محوریت زراعت، باغبانی، حفظ نباتات، مکانیزاسیون، دام و طیور و منابع طبیعی تشکیل شده و فعالیت می‌کنند.

 وی گفت: برنامه اجرایی طرح یاوران تولید در شهرستان خلخال بر پایش بیماری‌ها بویژه زنگ زرد، لکه سیاه سیب، سفید سطحی هلو و شلیل، کنترل آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌ها، بررسی ضریب نفوذ ارقام، حل مشکل علف‌های هرز مزارع عدس، کنترل گل جالیز، تدوین اطلس ذخایر ژنتیکی، ایجاد باغ سازگاری درختان نسبت به سرمازدگی در ایستگاه تحقیقاتی این شهرستان و بررسی و حل مشکلات بخش علوم دام و شیلات انجام می‌شود.

khalkhalim.com/bfc98 :لینک کوتاه

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: