در اقدامی بسیار شایسته و در خور توجه و طی یک برنامه‌ریزی مناسب از سوی مدیران اماکن گردشگر پذیر خلخال و اعضای انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان اردبیل و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان از ظرفیت‌های گردشگری خلخال بازدید به‌عمل آمده و کارگاه آموزشی و همفکری برای گردشگری استان و شهرستان خلخال برگزار شد.

همچنانکه از سال‌ها قبل و بر اساس آمایش سرزمینی تعدادی محققین خلخال عنوان شده است، صنعت توریست و گردشگری اصلی ترین و بالاترین اولویت را جهت توسعه و پیشرفت منطقه دارد و لذا در این راستا، همه عوامل لازم است دست به دست هم دهند و علاوه بر تلاش در جهت ارتقاء سطح امکانات و زیرساخت‌ها، شرایط بهره برداری بهینه از این صنعت را در شهرستان خلخال فراهم نمایند.

به گزارش خلخالیم، هفته‌ای که گذشت برنامه ای به همت اداره کل میراث فرهنگی استان و با میزبانی تعدادی از اماکن گردشگر پذیر خلخال ترتیب داده شد. متن گزارش و اتفاقات به قلم خانم قلی‌پور فعال حوزه گردشگری نگارش شده است که نظر شما عزیزان را به مطالعه آن جلب می‌کنیم :  

خانم قلی‌پور، فعال گردشگری خلخال/ این برنامه به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل و به میزبانی مجتمع قصر چوبی، مجموعه گردشگری بام‌خلخال، نمایشگاه دائمی فرش و صنایع‌دستی بفرا، هتل پرنیان، هتل فلور و مهمانسرای جهانگردی خلخال روز سه‌شنبه یکم شهریور سال 1401 برگزار گردید. در این برنامه شاد و مفرح ظرفیت‌های گردشگری شهرستان خلخال در قالب برنامه نیم روزه اعضای انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان اردبیل و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اردبیل عرضه شد.

یکی از اهداف اجرای این تور، شناساندن شهرستان خلخال و جاذبه های گردشگری آن به فعالان و متخصصین گردشگری در سطح استان بود با تاکید بر این که توسعه گردشگری در گرو توسعه شبکه مقصد‌های گردشگری است.  شبکه فراتر از خوشه‌های کوچک کسب و کار می باشد و مجموعه ای از کسب وکارها را به هم پیوند می‌دهد در نتیجه ما باید در سطح استان این شبکه را علیرغم بعد مسافت و تفاوت‌ها گسترش بدهیم و با پیوند عمیق نه ارتباط سطحی به توسعه گردشگری استان کمک کنیم.  این پیوند در قدم اول می تواند توسط راهنمایان گردشگری استان رقم بخورد چرا که راهنما به عنوان کنشگر مرزی , رابط میان گردشگر و جامعه محلی , عمل می کند.

فعالان حوزه گردشگری شرکت‌کننده در این برنامه، پس از بازدید جاذبه‌های شهرستان کوثر، وارد شهرستان خلخال و منطقه نمونه گردشگری ازناو شدند و از چشمه ازناو و امکانات موجود در این منطقه بازدید کردند. یکی از اساتید دوره با بیان اینکه شهرستان خلخال به واسطه موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خود مانند همجواری با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی از ظرفیت ویژه‌ای برای گردشگری برخوردار است خواستار توجه بیش از پیش راهنمایان و آژانس های مسافرتی به این ظرفیت ها و تدوین بسته‌های مناسب گردشگری شد. این مدرس دانشگاه افزود، شهرستان خلخال در منطقه‌ای قرار گرفته است که تنوع آیین‌ها، رسوم و پوشش در آن به چشم می خورد لذا قابلیت تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری را دارا می باشد.  

 http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409281738.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409275447.jpg

پس از ازناو، مقصد بعدی مهمانان عزیز،«مجتمع قصر چوبی» بود و سرمایه‌گذار محترم مجتمع، آقای مهدی شاد، با خوش آمدگویی گرمی استقبال نمودند و تمامی نقاط مجموعه اعم از کلبه‌های چوبی، آلاچیق‌ها، فروشگاه صنایع‌دستی، رستوران و کافی‌شاپ و محوطه سبز مجموعه را به تفصیل توضیح دادند.

مجتمع قصر چوبی با پذیرایی فوق العاده و نهار مفصل، گوشه‌ای از مهمان‌نوازی اصیل مردم خلخال را به نمایش گذاشت.

 http://up.khalkhalim.com/uploads/1661514093078913.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/1661514092969311.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409270156.jpg

مقصد دوم، مجموعه «بام خلخال» واقع در کوه قازان داش شهر خلخال بود که توسط سرمایه گذار محترم آقای مرتضی موذنی ایجاد شده است. این مجموعه در حال تکمیل فاز دو و سه طرح خود می باشد. بعد از معرفی مجموعه و ارائه توضیحات در مورد سوئیت‌ها و محوطه مجموعه و بازدید از سوئیت‌ها و کافه سنتی بام، نوبت به پذیرایی و معرفی شرکت کنندگان برنامه رسید.

بعد از صحبت‌های مفید آقایان دکتر حسن پور و دکتر حسینی از اداره کل و آقای مهندس درویشی رئیس اداره گردشگری شهرستان درباره وضعیت گردشگری خلخال، زیرساخت ها و روساخت های موجود و بهره مندی از این شرایط، شرکت کنندگان در برنامه خود را معرفی کرده و با یکدیگر در باب چگونگی ایجاد مسیر گردشگری پایدار و مداوم در شهرستان خلخال به بحث و گفتگو پرداختند.

 http://up.khalkhalim.com/uploads/1661514092919510.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409287259.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/166151446066371.jpg

مقصد بعدی نمایشگاه دائمی فرش و صنایع دستی بفرا به مدیریت آقای حسن شاد بود که تور با استقبال گرم ایشان و کارکنان مجموعه روبرو شد. خانم شهریاری , مسئول کارگاه , اهداف مجموعه و تمامی مراحل کار را توضیح دادند و داستان نقش چند فرش را به زیبایی تفسیر کردند. بعد از بازدید و لذت بردن از تک تک محصولات فوق العاده , با چای آتشی و سیب زمینی تنوری از شرکت کنندگان پذیرایی کردند. در محوطه این نمایشگاه تنور سنتی در یک فضای کاملا روستایی تعبیه شده است که از میهمانان نمایشگاه با چای آتشی و آش دوغ محلی و سیب زمینی تنوری استقبال می کنند. تجربه چنین لذتی از خاطر هیچ گردشگری پاک نخواهد شد.

 http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409258494.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409247492.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409240891.jpg

با انرژی فراوان به سمت هتل پرنیان واقع در روستای خمس حرکت کردیم. سرمایه گذاران هتل خانم عاملی و آقای رئوف از اهالی غیر بومی شهرستان هستند که همانند بومیان و چه بسا بیشتر از آنان برای رونق صنعت گردشگری خلخال با علاقه و جدیت تلاش می‌کنند. ایشان به گرمی از گروه استقبال کردند و کل مجموعه را همراه با توضیحات تکمیلی معرفی کردند. هتل پرنیان همیشه با تجربه های لذت بخش و البته خلاقانه در انتظار میهمانان می باشد. بعد از پذیرایی نوبت به کارگاه آموزشی و گفت و شنود رسید.

 http://up.khalkhalim.com/uploads/1661514093022412.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409253133.jpg

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/166151409264475.jpg

یکی از اساتید دوره با اشاره به وضعیت اقتصاد سنتی و مزایای آن اشاره نمود که در اقتصاد سنتی کشاورزان به جای یک محصول چند محصول می کاشتند به طور مثال همراه با گندم, جو , عدس  , نخود و ... می کاشتند تا در صورت از بین رفتن هر یک از محصولات , محصول دیگر بقای زندگی آن ها را تضمین کند که اقدامی کاملا هوشمندانه است. در گردشگری مدرن نیز بایستی مؤلفه های مختلف توسعه گردشگری را به صورت خلاقانه رعایت و اجرا کنیم. به این معنا که به جای تمرکز در یک نقطه از استان , نقاط مختلف استان از نظر گردشگری توسعه پیدا کند. این راهبرد از مستهلک شدن و فرسایش جاذبه گردشگری آن نقطه جلوگیری می کند و باعث توسعه و آبادانی سایر نقاط استان می شود.

آقای دکتر حسینی مسئول آموزش اداره کل گردشگری هم بر این موضوع تاکید کردند که گردشگری امروزه بر پایه خلاقیت است که از آن با نام گردشگری خلاق یاد می کنند. گردشگری خلاق به معنای ایجاد جاذبه ها، تجربیات و فعالیت‌های جدید و متمایز از گذشته و روزمرگی افراد می باشد. اعمال و اجرای این راهبرد منجر به توسعه و بقای صنعت گردشگری استان می شود.

همانطور که گفته شد راهنمای گردشگری نقشی کلیدی در توسعه شبکه و پیوند میان کسب و کار های گردشگری دارد علاوه بر آن راهنمایان, حلقه واسط میان گردشگران و آژانس های مسافرتی هستند که در صورت غفلت از کنشگری مرزی با چالش های متعددی روبرو خواهیم شد. تور آشنایی با ظرفیت های گردشگری شهرستان خلخال در راستای مقدمات اولیه شکل گیری شبکه ای از فعالان، متخصصان و نخبگان گردشگری و پویایی آن طرح ریزی و اجرا شد. در نظر داریم این اقدامات را در سطح کشور ادامه دهیم تا نتیجه مورد نظر را بگیریم.

پس از تعاملات بین اساتید و متخصصان و همسویی نظرات، به سمت خلخال حرکت کردیم و از هتل فلور به مدیریت آقای مسروری که سرمایه گذار آن نیز هستند بازدید انجام دادیم. ایشان درباره اتاق‌ها و شرایط هتل توضیحاتی ارائه دادند و بعد از گفتگوی رضایت بخش به سمت مهمانسرای جهانگردی خلخال، آخرین مقصد این برنامه، روانه شدیم.

خانم میکائیلی که یکی از راهنمایان فعال گردشگری و تحصیل کرده این رشته هستند مدیریت مهمانسرای جهانگردی خلخال را به عهده دارند. تمامی کارکنان این مجموعه از قشر جوان می باشند و با انرژی مثبت به اعضای گروه خوش آمد گفته و پذیرایی کردند. از رستوران، تالار و اتاق های مجموعه بازدید شد.

 

در پایان روز تمامی شرکت کنندگان در برنامه به ظرفیت بالای گردشگری خلخال و مفید بودن این اقدام و یک تجربه عالی اقرار داشتند و  همکاری خود را با فعالان گردشگری شهرستان خلخال برای تلاش در راستای رونق گردشگری شهرستان و استان اعلام کردند.

از آقایان دکتر حسینی، دکتر حسن‌پور برای تمامی تلاش ایشان در جهت اجرای این برنامه از طرف فعالان گردشگری خلخال  به طور ویژه تشکر میکنیم. از اینکه راهنمایان و متصدیان دفاتر خدمات مسافرتی استان به خلخال تشریف آوردند و از شهرمان بازدید کردند خیلی تشکر میکنیم.

تمامی مباحث این گزارش از فرمایشات اساتید نوشته شده است.

گزارش: خانم قلی پور، فعال گردشگری خلخال

  انتشار: مسعود شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalim.com/d8fb8

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: