پیست اسکی اندبیل خلخال یکی از زیباترین پیست‌های اسکی جنگلی کشورمان فاقد هرگونه امکانات بالابرنده و مورد نیاز ورزشکاران این رشته ورزشی است.

به گزارش خلخالیم به نقل از ایرنا ،در حالی که ایجاد امکانات مورد نیاز ورزش اسکی در پیست جنگلی اندبیل خلخال می‌تواند این پیست را به زیباترین پیست اسکی جنگلی ایران تبدیل و به تنهایی صنعت گردشگری زمستانی منطقه را متحول کند، اقدامات صورت گرفته برای ایجاد امکانات بالابرنده و رفاهی ورزشکاران اسکی در این پیست تنها در مقام حرف و حدیث بوده است.

برای ایجاد امکانات بالابرنده در پیست اسکی اندبیل پیش از این اقدامات متعددی از سوی شهرداری خلخال،سازمان همیاری شهرداری‌های استان اردبیل و سرمایه‌گذار سابق شده بود که این قدامات بی‌نتیجه و ناتمام بوده است.

پیش از این در سال ۱۳۸۶ از سوی شهردار وقت خلخال تجهیزات تله‌کابین برای این پیست خریداری شده بود اما در سال ۱۳۹۳ آنها بدون ارائه دلیل معتبر به مرکز استان منتقل کردند.

تعلل در نصب تله‌کابین اندبیل باعث شد بخشی از آن به دلیل نگهداری در فضای باز از بین برود و هرگز شهرداری خلخال نه وقت و نه اعتبار مورد نیاز را برای نصب آن در محل مورد نظر پیدا نکرد.

در اردیبهشت ماه سال گذشته با دعوت مسوولان شهرستان خلخال نایب رییس کنفدراسیون اسکی آسیا در این محل حاضر شد و گفت: با نصب امکانات بالا برنده و استانداردسازی پیست اسکی اندبیل خلخال ، بزودی این پیست به مجموع ۳۲ پیست اسکی استاندارد کشور افزوده می‌شود.

عیسی ساوه‌شمشکی با اعلام همکاری برای راه‌اندازی امکانات تله‌اسکی و تله‌سیژ در پیست اسکی اندبیل خلخال گفته بود که این پیست از جاذبه‌های بسیار زیبای طبیعی برخوردار بوده و با راه‌اندازی امکانات اسکی در این محل به عنوان یک پیست اسکی استاندارد با قابلیت‌های برگزاری مسابقات اسکی در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

گفته‌های ساوه‌شمشکی نیز هرگز عملیاتی نشد و پس از آن طرح احداث و راه‌اندازی تله‌سیژ اندبیل با سرمایه‌گذاری سازمان همیاری شهرداری‌های استان اردبیل با مشارکت ۲۰ درصدی شهرداری خلخال وارد عرصه جدیدی شد.

آخرین خبرهای مربوط به راه‌اندازی تجهیزات رفاهی پیست اسکی اندبیل سفرهای متعدد استاندار اردبیل به خلخال و بازدید از محل پیست همراه با سرمایه‌گذار جدید تفرجگاه اندبیل است که گفته می‌شود اقدامات لازم برای راه‌اندازی پیست اسکی استاندارد و امکانات مورد نیاز از جمله تله‌سیژ انجام شده و با ایجاد امکانات جدید یکی از خواسته‌های ورزشکاران این رشته مفرح ورزشی و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی محقق خواهد شد.

فریدون بابایی، فرماندار خلخال در گفت و گو با ایرنا از تلاش برای راه‌اندازی تجهیزات تله‌سیژ اندبیل خبر داد و گفت: طرح راه‌اندازی پیست اسکی روی برف و تله‌کابین این منطقه از جمله مواردی است که به جد از سوی مسوولان شهرستان بویژه استانداری اردبیل دنبال می‌شود تا سال آینده شاهد افتتاح این طرح و راه‌اندازی کامل آن باشیم.

مشاور طرح تله‌سیژ تفرجگاه اندبیل خلخال نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: برای راه‌اندازی تجهیزات تله‌سیژ این منطقه ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی هزینه خواهد شد.

علی شکرابی در جریان بازدید خود از محل اجرای این پروژه در تفرجگاه اندبیل خلخال افزود: در صورت فراهم شدن نیازهای پروژه از جمله تجهیزات،راه‌اندازی تله‌سیژ تفرجگاه اندبیل بین ۱۶ تا ۱۸ ماه زمان خواهد برد.

وی بیان کرد: پیش از این در سال ۸۷ طرح راه‌اندازی تجهیزات تله‌کابین اندبیل توسط شرکت مشاوره طرح‌های تله‌سیژ و تله‌کابین کشور مطالعه و قرار بود این پروژه توسط شهرداری خلخال اجرا شود، اما این مهم عملیاتی نشد.

او اظهارداشت: در سال ۹۷ به درخواست استاندار اردبیل دوباره طرح راه‌اندازی تله‌سیژ در این تفرجگاه از سوی این شرکت آغاز و طرح مطالعه شده در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار گرفت.

وی گفت: در حال حاضر بخشی از ماشین‌آلات از اتریش خریداری و به داخل کشور حمل شده، کار مشاوره طرح انجام یافته و با توجه به استعداد برفی منطقه در صورت بارش ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر برف در این منطقه می‌توان از پیست اسکی اندبیل به عنوان یک پیست مناسب برای برگزاری تمرینات و مسابقات اسکی بصورت استاندارد استفاده کرد.

شکرابی با بیان اینکه طول مسیر تله‌سیژ اندبیل هزار و ۶۰۰ متر و بالابرهای آن چهار نفره طراحی شده، اظهارکرد: در صورت راه‌اندازی این تجهیزات تله‌سیژ اندبیل به عنوان دومین تله‌سیژ استان اردبیل خواهد بود که می‌تواند با ۲ هدف گردشگری و ورزشی در زمستان و تابستان مورد استفاده شهروندان و گردشگران قرار بگیرد.

او با بیان اینکه راه‌اندازی خطوط تله‌سیژ و تله‌کابین در مناطق مختلف کشور بر اساس نیازهای گردشگری و نوع و نحوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت می گیرد، به هزینه‌های بسیار بالای خرید تجهیزات این امکانات تفریحی از کشورهای خارجی و مشکلات مربوط به اعمال تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی راه‌اندازی خطوط تله‌سیژ متوسط نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال و تله کابین ۹۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

تفرجگاه اندبیل در هفت کیلومتری خلخال با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری از جمله جنگل‌های نادر و درختان قد کوتاه شیب لازم برای اجرای تمرین و مسابقات اسکی ، برف مناسب ، چشمه پر آب و راه دسترسی مناسب بزرگترین ظرفیت منطقه برای احداث پیست اسکی و امکانات مورد نیاز برای توسعه این رشته ورزشی پرطرفدار می‌باشد.

منبع: ایرنا

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: