معرفی اجمالی شهرستان خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیباست که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .

این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .

 

ادامه معرفی خلخال  ...

درباره وبسایت خلخالیم

وب سایت شخصی "خلخالیم" ( کلمه ترکی به معنی خلخال من ) بعنوان اولین وب سایت جامع شهرستان خلخال با رویکرد فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، از تاریخ 8 / 8 / 88 ( سالروز ولادت با سعادت امام هشتم ) افتتاح و کار خود را شروع کرده است .

این وبسایت در سایت ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ، متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت گردیده و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .
وب سایت خلخالیم یک نشریه الکترونیکی است که متعلق به همه خلخالیهای دنیاست از دورترین روستاهای خلخال گرفته تا خلخالیهای خارج از کشور .

>> ادامه ...

از اینکه ما رو همراهی میکنید خوشحالیم و بینهایت از شما ممنونیم

تماس با ما

برای کامل تر و پر بار تر شدن سایت بی شک مشارکت شما همشهریان و دوستان عزیز  ضروری و لازم است . برای ارسال مطالب و یا برقراری ارتباط از اطلاعات زیر استفاده نمایید :
ایمیل  :  Info@khalkhalim.com  و  Masoud@khalkhalim.com
شماره موبایل : 09381687314

شماره تماس ثابت : 32420202 - 045

آدرس : خلخال - خیابان شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید مطهری

مدیریت سایت خلخالیم : مسعود شیرعلی پور

عضویت در سایت خلخالیم

از تمامی شهروندان عزیز خلخالی دعوت می کنیم با درج نام و نام خانوادگی خود اقدام به ثبت نام در سایت نمایند .

همچنین افرادی که مایل به همکاری با سایت هستند ، نوع کاربری آنها بعدا و با هماهنگی مدیریت سایت قابل ارتقاء بوده و امکان درج مطلب در سایت را خواهند داشت .

چنانچه به هر دلیلی گذرواژه خود را فراموش کردید , برای فعال سازی آن از لینکهای "بازیابی گذرواژه" یا "بازیابی شناسه" که در زیر فرم ثبت نام درج شده استفاده نمایید و یا بصورت دستی برای مدیریت سایت ایمیل ارسال نمائید

لازم به ذکر است که مشخصات شما نزد مدیریت سایت محفوظ خواهد بود


برای عضویت در سایت لطفا کلیک کنید ...

  • اخبار پایین صفحه
  • صفحه اصلی
  • فید خبرخوان
  • همه پایگاههای وب خلخال
  • جستجوگر ویژه

http://khalkhalim.com/images/stories/tablighat2/h_zendan1.jpg

آخرین اخبار و اطلاعیه ها

Home اخبار سرمقاله بازار، مفهومی مهم در رشد بشری
بازار، مفهومی مهم در رشد بشری فرستادن به ایمیل
یکشنبه, 10 اردیبهشت 1396 ساعت 09:17

جهت رونق فضای کسب و کار علاوه بر همت مسئولان، شهروندان نیز باید با کسب آگاهی‌های لازم بتوانند رفاه مادی و آسایش را برای خود و فرزندان این سرزمین و شهرمان خلخال فراهم آورند

 

محتبی صالحی / خلخالیم / در فضای بازار عید نگاهی به موضوعات مطرح شده در زمینه علل عقب ماندگی و به نوعی در بن‌بست قرار گرفتن اقتصاد و معیشت شهرستان خلخال در نظرات شفاهی مابین مردم یا در نظرات بیان شده در مطالبی با این موضوع در سایت خلخالیم، نشان از قضاوت‌های ذوقی و احساسی دارد که سالیان طولانی است تکرار شده و هر کسی به نوعی آن را بیان کرده و راه‌حل‌های بیان شده به جز مواردی اندک، بیشتر نشان از یک نگرش غیر علمی و  کمتر دقیق به این موضوع مهم دارد. موضوع نظام بازار و اصولاً مبادله  یکی از  مهمترین موضوعات اقتصادی و جامعه شناختی مورد بررسی در جوامع پیشرفته می‌باشد که اقتصاد دانان مختلفی  تاکنون به بررسی علمی آن پرداخته و نتایج حاصل از این پژوهش‌ها که شامل طیفی گسترده از موضوعات جامعه‌شناختی و روان‌شناختی و فلسفی می‌باشد، در سیاست‌گذاری و قوانین این جوامع خود را نشان می دهد.

موضوع مبادله و بازار از دیرگاه، عجین در زندگی بشر بوده و با روال و نظام خود پیش می‌رود و بخش مهمی از این مباحث علمی و شبه علمی بیشتر به خاطر مباحث فلسفی و یا خاستگاه جغرافیایی و تاریخی صاحب نظران مهم  این عرصه می‌باشد که بررسی آنها در این یادداشت امکان پذیر نیست بلکه هدف بیان اهمیت نگرش علمی و آگاهانه به موضوعات زندگی می‌باشد که برای داشتن این نوع از نگاه ضرورتا نیازی به تحصیلات آکادمیک نیست و کافی است هر انسانی به حق شهروندی و زندگی خود آگاه بوده و در این مسیر تلاش کند که ریموند پوپر به زیبایی گفته است: «زندگی سراسر حل مسئله است» .

«هرناندو دسوتو» اقتصاددان پرویی در کتاب «راز سرمایه‌داری و علل موفقیت آن» در غرب و شکست آن در سایر جاها در توصیفی از برخی کشور های جهان سوم بیان می دارد که: «اغلب منابع این مردم برای تجارت نامرئی است، کسی واقعا نمی‌داند چه کسی چه چیزی و در کجا دارد، چه کسی مسئول انجام درست تعهدات است، در صورت تقلب یا ضرر، مسئول کیست یا چه راهکارهایی برای مکلف کردن به پرداخت کالاها و خدماتی که عملا تحویل شده است وجود دارد. پیامد این امر این است که دارایی‌های بالقوه کشورهای مورد نظر قابل شناسایی نبوده و ارزش واقعیشان را نمی‌توان بر آورد کرد» و در ادامه بیان می‌دارد که «آنجا دنیایی است که مالکیت را به سختی می‌توان تشخیص داد و ثابت کرد، جایی که خصلت دارایی‌هایی که  بالقوه برای اقتصاد مفیدند، نه تعریف شده است و نه سازمان یافته، جایی که مردم نمی‌توانند از این دارایی‌ها برای کسب ارزش افزوده استفاده کنند چرا که در معاملات مختلف امکان اشتباه در مورد آنچه معامله بر سر آن انجام شده است، سوء تفاهم و خلف وعده بسیار است، خلاصه کنیم اکثر دارایی‌ها از حیث ابزار تامین مالی سرمایه‌های مالی، دارایی‌های مرده هستند».

دقت در برخی مفاهیم مطرح شده  و مقایسه آن با فضای راکد کسب و کار در سطح شهر و حتی در سطح کشور نشان از نارسایی نوع نگرش به مفاهیم اقتصادی دارد، واقعیت این است که شواهد تاریخی نیز نشان می‌دهد نظام مالکیت هیچگاه به شکل واقعی و عالمانه در این سرزمین و به خصوص در جوامعی با نظام قبیله ای شکل نگرفته است و در آنجایی که مردمان خود را مالک بر دارایی خود حس نکنند هیچ گونه انگیزه ای برای رشد و پیشرفت باقی نمی ماند.

از دیگر پژوهشگران صاحب نظر در زمینه اقتصاد «فردریش فون هایک» می‌باشد که به بررسی نظام بازار و نظم‌های خودجوش پرداخته است. در نگاهی ساده و خلاصه می‌توان گفت به لحاظ اقتصادی نظم برنامه‌ریزی شده چهارچوبی است که دولت و یا هر نهاد دیگر قدرت برای اقتصاد تعیین می‌کند اما نظم خودجوش یا خودانگیخته برآیند رفتار تک ‌تک آدمیان و نهادهای ریز و درشتی است که در بازار فعالیت می‌کنند.

هایک به بررسی موضوع نظم در اجتماع پرداخته و آنرا به نظم تاکسیس و نظم کوسموس تقسیم‌بندی می‌کند که تاکسیس نظم ساخته ‌شده و با تصورات اقتدارگرایان از نظم، ارتباط نزدیک دارد و روابط اجتماعی در آن، در قالب فرمان و فرمانبرداری خلاصه می‌شوند و حقوق و تکالیف کاملاً آشکارند اما کوسموس، نظمی خودانگیخته ‌است که هیچ‌کس را مشخصاً نمی‌توان پدیدآورنده آن دانست. اقتدار در تاکسیس باید متمرکز و یگانه باشد و هایک اعتراضی به این نظم در سازمان‌ها و کارخانه‌ها ندارد که وجود انضباط و دقت و وقت‌شناسی در آن‌ها ضروری است، ولی با تعمیم آن به کل جامعه مخالف است؛ زیرا آنچه موفقیت جامعه را تضمین می‌کند این است که هیچ مرکز و واحدهای هدایت‌کننده‌ای نباشند که همه مجبور به فرمانبرداری از او باشند. رشد و شکوفایی جامعه نه وابسته به هیچ اراده‌ای به تنهایی، بلکه محصول رقابت بسیاری اراده‌ها با یکدیگر و نشات‌یافته از بسیاری خطاها، بسیاری شکست‌ها و البته بسیاری کامیابی‌هاست. البته که باید در جامعه نظم وجود داشته باشد، ولی نظم کوسموس، نه نظم تاکسیس.

نظام بازار مطرح شده توسط هایک مانند بسیاری از وجوه فکری او، ریشه در مفهوم نظم خودجوش دارد. او معتقد است همه دانش و شناختی که افراد جامعه دارند، بدون دخالت دولت، در سیستم بازار آزاد جمع می‌شود و باعث تکامل تدریجی بنگاه‌های شایسته‌تر می‌شود. در نظم بازار، افراد با انگیزه‌ها و اهداف مختلف در کنار یکدیگر با مسالمت کار می‌کنند و در حالی که منافع خود را دنبال می‌کنند، باعث می‌شوند افراد دیگری نیز در مسیر کسب منفعت قرار گیرند. قواعد و رسومی که در بازار حاکم است، با اینکه طبق الگوی مشخصی است اما برنامه‌ریزی نشده و هدف واحدی ندارند زیرا افرادی که براساس این ساختار عمل می‌کنند، اهداف مشترکی ندارند. یکی دیگر از مفاهیم مطرح شده توسد هایک کاتالاکسیمی باشد. کاتالاکسی کلمه‌ای یونانی و به معنای «دشمن را دوست ساختن» است. هایک، با ظرافت از این کلمه در توصیف بازار آزاد و بجای «اقتصاد بازار» استفاده می‌کند. واژه کاتالاکسی علاوه بر آنکه در زبان یونانی به معنای مبادله ‌است، به معنای آزادی عمل بخشیدن به آحاد اجتماع و به معنای دشمن را به دوست تبدیل کردن نیز هست. این سه معنا دقیقاً معانی هستند که او از اقتصاد بازار آزاد مراد می‌کند. بطور دقیق، بازار از نظر هایک، دشمن را به دوست تبدیل می‌کند چرا که با بسط معاملات بر اساس سود دو طرفه و بدون در نظر گرفتن رنگ و نژاد و مذهب و … سبب گسترش صلح و دوستی در میان مردمان می‌شود.

در این یادداشت با بیان کلی نوع نگاه در اقتصاد های مبتنی بر نظام بازار و مفاهیم شکل گرفته و موجود در آن سعی بر ان بود که نشان داده شود رونق فضای کسب و کار در صورتی امکان پذیر است که نه تنها مسئولان بلکه شهروندان نیز با کسب آگاهی های لازم و دانش این امر و تغییر در نگرش خود به موضوع اقتصاد و معیشت بتوانند رفاه مادی و آسایش را برای خود و فرزندان این سرزمین و شهرمان خلخال فراهم آورند که امیر المومنین علیه السلام خطاب به حمدبن حنفیه می فرمایند:(حکمت 319) «فرزندم! از فقر بر تو می ترسد، از آن به خدا پناه ببر! زیرا فقر دین انسان را ناقص و عقل و اندیشه او را مشوش، و مردم را نسبت به او، و او را نسبت به مردم بدبین می سازد».

 

منابع :

فون هایک. ف، (1393)، "قانون و قانون گذاری و آزادی"، ترجمه مهشید معیری و موسی غنی‌نژاد، جلد دوم، نشر دنیای اقتصاد.

هرناندو دسوتو ،"راز حقیقی سرمایه داری" ترجمه موسی غنی‌نژاد ، پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی

 

نویسنده: مجتبی صالحی

 

http://www.khalkhalim.com/images/stories/tablighat3/yashilweb.gif

 

 

اضافه‌ كردن نظر

** لطفا در قسمت تصویر امنیتی فقط نتیجه عمل ریاضی را درج بفرمایید و از نوشتن کل عبارت ریاضی خودداری فرمائید **


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی

آمار سایت

فرم ورود



logo-samandehi

برای بهره گیری از قابلیتهای گرافیکی صفحه لطفا از مرورگرهای مناسب استفاده نمایید

خلخالیم را محبوب کنید